Фянлярин  тядрисиндя  фяндахили 

ялагялярин  ролу

 

            Орта мяктябдя тядрис олунан фянляр еля сечилмишдир ки, онлар комплекс шякилдя ятраф алями дярк етмяйя имкан йарадыр, шаэирдлярдя тякжя елми биликляри йох, мядяниййяти, вятянпярвярлийи, ямяксевярлийи вя с. кейфиййятляри ашылайыр. Щяр бир фяннин тядриси бу цмуми мягсяди тамамлайыр вя вящдят тяшкил едир. Бу сябябдян орта мяктябдя фянляри тядрис едян мцяллимлярин цзяриня бюйцк  мясулиййят дцшцр. Фянлярин тядрисиндя шаэирдлярин ешидиб дуймадыьы анлайыш вя терминляри баша салмаг фяндахили ялагяни тяшкил етмякля онлара верилян биликляри мющкямляндирмяк, ягли нятижя алмаларына йардымчы олуб, фянлярарасы ялагяни тямин едяряк дцнйанын, тябиятин дярк олунмасында дцзэцн йол эюстярмяк мцяллим цзяриня дцшян ясас вязифядир.

            Мцасир дюврдя биликлярин верилмясиндя, гябулунда, тядрис просесиндя, шаэирдлярин биликляри системляшдириб истифадя етмяк имканлары зямининдя йени методлар ишлянмялидир.

            Билик вя бажарыгларын щяйатилийиня наил олмаг, шаэирдлярин шцурлу сцрятдя дярслярдя фяал иштиракыны тямин етмяк олмаз вя с. кими ящямиййятли мясяляляр, мцряккяб педагоъи просесдя юзцня эениш йер тапмалыдыр.

            Физиканын тядрисиндя чятинлик йарадан амилляр, шаэирдлярин лазымы рийази-мянтиги сявиййяйя галха билмямяси, онларда ягли дцшцнжянин инкишаф просесинин зяиф тяшкили бир сыра сябяблярля баьлыдыр. Бу да илк нювбядя мцяллимин дидактик ящямиййятя малик фяндахили ялагя имканларындан сямяряли истифадя етмямяси, тядрис просесиня айрылан вахтын сямярясиз истифадяси–шаэирдлярин гейри-мцтяшяккил тяшкили, мягсядсизлик, дярслик, китаб вя йа жищазлардан гейри-расионал истифадя олунмасы, дцзэцн ифадя едилмяйян суал вя чалышмалар, лювщяйя схемин вя йа шякилин гейри-пропорсионал чякилиши вя и.а. сябябляр ола биляр. [1]

            Ихтийари фянн ня гядяр мараглы тядрис едился дя, онун юйрядилмясиндя фяндахили ялагя, дахили мянтиги ялагяляр нязяря алынмазса, онлара вахташыры истинад едилмязся тядрисдя мцвяфягиййят ялдя етмяк мцмкцн дейилдир. Тядрис програм материалларынын систем щалында дярк едилмясиндя, шаэирдлярин елми дцнйаэюрцшцнцн мцнтязям формалашараг инкишаф етмясиндя фяндахили ялагянин мцщцм ролу вардыр. Фяндахили ялагя зяиф тяшкил олундугда, щадися, анлайыш, ганунларын формал мянимсянилмяси иля нятижяляндикдя, шаэирдлярин тядрис просесиндя фяаллыьы мящдудлашыр.

            Шаэирдлярин билийиндяки мцяййян гцсурларын онларын цмуми щазырлыг сявиййясиндян, тяфяккцрцндян, щафизя вя диггятиндян асылы олмасы инкаредилмяздир.

            Фяндахили ялагяляр мющкям системдахили ассосиасийаларын формалашмасына хидмят эюстярян ян тясирли васитялярдян, имканлардан биридир. Буну нязяря алсаг сюйлянилян гусурларын мящз фяндахили ялагянин зяиф тяшкилиндян иряли эялдийи айдын олур. Н.А. Сорокин гейд едир ки,: “Системдахили вя йа фяндахили ассосиасийалар еля ассосиатив сыралар вя зянжирлярдян ибарятдир ки, онлар фяннин мязмунуну щяр щансы бир яламятя эюря ващид бир системдя бирляшдирмяйя имкан верир”. [2]

            Педагоъи просесин еффектив вя мягсядяуйьунлуьу мювжуд фяндахили ялагялярин вахтында, щансы сявиййядя дцшцнцлмцш вя планлы шякилдя щяйата кечирилмяси иля баьлыдыр.

            Фянлярарасы ялагя проблеми дидактик тядгигатлар системиндя вя мцяллимлярин практик фяалиййятиндя принсипиал ящямиййят кясб етдийи кими, фяндахили ялагя проблеми дя ейни ящямиййятя маликдир.    

            Дидактика сащясиндя апарылмыш бир сыра тядгигатлар [3], тядрис просесиндя фяндахили ялагя проблемляринин ящямиййятини вя бу сащядя ахтарышлара ещтийаж олдуьуну эюстярилир.

            Тядрис материалларынын мязмуну щяр шейдян яввял анлайышларын арасында мцяййян дахили ялагялярин системи иля характеризя олунур [4]. Анлайышлар арасындакы фяндахили ялагялярдян данышаркян биз нязяря алмалыйыг ки, чох вахт щямин ялагяляри хцсуси мянтиги-дидактиг тящлил апарылмадан эюрмяк олмур.

Орта мяктяблярдя физиканын тядриси мцяййян биликляр системини ящатя едир ки, щямин биликляр системи елми анлайышларын формалашмасыны, физики нязяриййялярин вя ганунларын мянимсянилмясинин вя еляжядя физика елминин тядгигат методларынын дярк еилмясини тямин едир.

Орта мяктябин физика курсунда юйрянилян елми мялуматларын щяжми, бяшяриййятин бу елм сащясиндя малик олдуьу мялуматларын кичик бир щиссясини тяшкил едир. Она эюря дя физикадан тядрис материалы мцяййянляшдириляркян, зярури тялябляр ясас эютцрцлмялидир:

-        -        Фундаментал ганунларын юйрядилмяси.

-        -        Ганунларын тятбиг даиряси.

-        -        Жищаз вя аваданлыглардан истифадя бажарыьы.

-        -        Щадисянин тядгигат методлары.

Тялимдя системлилик вя ардыжыллыг принсипляринин тязащцрляриндян бири олан фяндахили ялагядян истифадя едилмяси шаэирдлярин физикадан даща кейфиййятли вя мющкям билик ялдя етмяляриня, биликлярин системляшдирилмясиня, юйрянмя просесиндя фяаллыьын артмасына, мянтиги тяфяккцрцн инкишафына хидмят едир.

Методик жящятдян ян важиб мясялялярдян бири “мцяллим-шаэирд” системиндя фяндахили ялагянин щяйата кечирилмясидир. Ясас мясяля физика курсунун тядрисиндя классик вя еляжядя мцасир тялим методларындан сямяряли истифадя едилмясиндя вя тядрис просесиндя шаэирдлярин мцстягиллийини вя йарадыжы фяалиййятини тямин етмякдир.

Мяктяб физика курсунун илк мярщяляляриндя фяндахили ялагянин йарадылмасында мялум билик вя бажарыглара систематик истинад едилмяси вя онларын мягсядяуйьун тякрары принсипиал педагоъи ящямиййятя маликдир.

Классик педагоэиканын баниляриндян бири К.Д. Ушински тядрисдя тякрар просесиня жидди фикир верилмясини тювсиййя едяряк, йазырды: “Ирялийя атылан щяр бир аддым яввялкинин тякрарына истинад етмякдир …. Шаэирдлярин йашы аз олдугжа, даща тез-тез тякрара мцражият етмяк лазымдыр. Чцнки, елмлик изляри аз йашлыларда даща чятинликля юзцня кюк салыр” [5].

Фяндахили ялагянин йарадылмасы тядрис материалларынын тякрарына йарадыжы мцнасибят бяслянмясиндя тялимин ящямиййяти вя тярбийяви тясири тякзибедилмяздир.

Фяндахили ялагянин йарадылмасында тякрар просеси мягсядяуйьун вя динамик олмалыдыр, мянтиги ялагялярин йарадылмасына, гурулмасына хидмят етмялидир. Мящз беля олдугда айры-айрылыгда гябул едилян биликляр арасында зярури ялагя йараныр, мющкямлянир, йени биликляр – цмуми биликляр системиня дахил олараг шцурлу сцрятдя мянимсянилир.

Йени биликлярин мющкямлянмясиня хидмят едян тякрар йени мювзуйа цзви шякилдя дахил едилмялидир. Тякрар мювзунун инкишафы иля баьлы олараг дяйишмяли, фяндахили ялагя формасы дейил, мащиййят етибары иля щяйата кечирилмялидир. Ейни анлайышлар, щадися вя ганунлар, нязяриййяляр механики шякилдя тякрарланмамалыдыр. Бу шаэирдлярин билик мянимсямя просесиня якс тясир эюстяря биляр. Бунунла ялагядар эюркямли дидактик И.Й. Лернер йазыр: «… дяфялярля ейни жцр тякрарланмайа йол верилярся, тякрар тялимин анасындан юэей анасына чевриля биляр» [6].

Тякрара йалныз йени мювзунун юйрянилмясиндя вя цмумиляшдирижи дярслярин апарылмасында йер верилмялидир. Системдахили ялагялярин йарадылмасында програм материалынын тякрар олунмасы сорьу просесляриндя дя, йени билик ялдя етмяйя ещтийаж щисси доьурмадыгда да, биликлярин мющкямлян-дирилмясиндя дя юз яксини тапмалыдыр.

G e r i

 

 

Hosted by uCoz